user_mobilelogo

Historia

Ro för livets bildades 2004, som ett projekt inom svenska kyrkan i Boxholm. Det byggdes en speciell båt – ett ”sommaskep” och båten skulle ros lika många meter som insamlade kronor. Den 6 juni 2004 gick Båten ”Ro för livet” i mål efter en roddfärd på nära 50 mil från Drottningholm till Malexander. Det var slutmålet på ett projekt, en färd och en insamling som inbringade nästan en halv miljon till Cancerforskning. Professor Bo Nordenskiöld fick motta en check på 500.000 kronor, som han sedan förmedlade vidare till två projekt – forskning kring bröst- och tjocktarmcancer. Tanken var sedan att projektet skulle avslutas, men det var så många som ville fortsätta. Kampen mot sjukdomen hade ju bara börjat...

Första loggon

Det byggdes ett båthus vid Svartån strax bredvid Boxholms kyrka. Båten byggdes av samma frivilliga som byggde båten året innan. Båthusets uppgift skulle vara ett skydd för båten men också en plats som skulle kunna ge möjlighet till evenemang att samla in pengar till projektet. Landshövding Björn Eriksson invigde båthuset den 16 oktober 2005.

Fredagen den 13:e bildades föreningen Ro för Livet (13 november 2009). Traditionsenligt en otursdag. Föreningens uppdrag var att försöka att bidra till att förvandla otursdagar till något nytt, något annat.

Bilder från båtbygget och roddfärden från Drottningholm till Malexander:

Medlem

Man blir medlem i Föreningen Ro för Livet genom att betala in årsavgiften 150 kr.
Alla medlemmar i föreningen Ro för Livet är också med i ett medlemslotteri.

Aktiviteter

Föreningen Ro för Livet är helt beroende av engagerade människor som vill hjälpa till med ekonomiskt bidrag, men också med att vara med och arbeta för olika projekt som i sin tur kan generera till bidrag, t.ex. cafe och loppis i båthuset på sommaren, konserter och föreläsningar.
Vid många av dessa aktiviteter behövs många som hjälper till. Ta kontakt med någon i styrlesen för mer information.

Stadgar

Klicka här för att läsa våra stadgar.

Revisions- och årsberättelser

Klicka här för att läsa årsberättelse och revision för år 2017.

Klicka här för att läsa årsberättelse och revision för år 2018.

Klicka här för att läsa årsberättelse och revision för år 2019.

Klicka här för att läsa årsberättelse och revision för år 2020.

Klicka här för att läsa årsberättelse och revision för år 2021.

Klicka här för att läsa årsberättelse och revision för år 2022.

Plusgiro:

90 04 43-3